Πνευματικοτητα - Συνειδητοτητα - Ελευθερια

Μερικά καινούργια και παλιότερα άρθρα μου σχετικά με τη πνευματικότητα και το διαλογισμό.

Κυριακή, 20 Φεβρουαρίου 2011

Μέτρον Άριστον, Η Μέση Οδός – Κατάργηση του δυϊσμού

Η αρχαία ρήση του Κλεόβουλου ‘Μέτρον Άριστον’ και η διδασκαλία της ‘Μέσης Οδού’ του Βούδα, ουσιαστικά δείχνουν προς το ίδιο σημείο. Δεν πρόκειται για μια αδρανή ισορροπία σε ένα μέσο σημείο – το Μέτρον Άριστον είναι η ακατάπαυστη, δυναμική, πύρινη δράση προς το Σκοπό, προς το Θείον, προς το Κέντρο του Κόσμου, τη Πηγή.

Δυστυχώς η ιερή αυτή ρήση έχει ‘εκπορνευτεί’ τελείως στην εποχή μας και χρησιμοποιείται από τους ανθρώπους για να δικαιολογήσουν τους εθισμούς, τις ορέξεις και τις αδράνειές τους. ‘Λίγο τσιγαράκι δεν κάνει κακό, μέτρον άριστον’, ή ‘λίγο κρεατάκι και κρασάκι δεν βλάπτει, μέτρον άριστον σε όλα’ ακούμε συχνά. Και παίρνει έτσι ο κόσμος μια πνευματική διδασκαλία και τη χρησιμοποιεί για να δικαιολογήσει τον υλισμό του! Αυτό αποτελεί και ένα ‘πνευματικό αδίκημα’.

Επαναλαμβάνω όμως ότι πρόκειται για πνευματική διδασκαλία και δεν σχετίζεται με το αισθησιακό τσιμπολόγημα που θέλει να κάνει ο άνθρωπος για να ικανοποιήσει τις χαμηλότερες ορέξεις του. Το Μέτρον Άριστον και η Μέση Οδός είναι ενάντια σε κάθε αδράνεια, είναι υψηλός μόχθος, ενωτικός στοχασμός. Οι αισθησιασμοί και οι εθισμοί είναι αδράνειες, κι έτσι είναι απαράδεκτο να χρησιμοποιείται το ρητό αυτό για να δηλώσει κάτι τελείως αντίθετο από αυτό που πραγματικά εννοεί!

Το ίδιο νόημα είχε και η διδασκαλία του Ιησού, που είπε ότι είναι ευκολότερο για μια καμήλα να περάσει μέσα από τη σχισμή μιας βελόνας, παρά για έναν πλούσιο. Ο ‘πλούσιος’ είναι ο άνθρωπος των αισθήσεων και των προσκολλήσεων, είναι ένας ‘παχύσαρκος’ άνθρωπος με πολλές αδράνειες και ταυτίσεις (εγώ), και του λείπει η λεπτοφυής δυναμική πνευματική δράση προς το Σκοπό της Ζωής. Για να περάσει κανείς μέσα από τη σχισμή της βελόνας, πρέπει να έχει απορρίψει τα ‘μπαγκάζια’ των προσκολλήσεων και να έχει βάλει σα στόχο του την Αλήθεια, και να εργάζεται γι’ αυτήν μέσω του ενωτικού στοχασμού, ένας εκλεπτυσμένος αγώνας, ικανός να τον περάσει μέσα από τα πιο στενά μονοπάτια. Ο άνθρωπος αυτός μάχεται ενάντια σε κάθε δυϊσμό (οι προσκολλήσεις υποδηλώνουν δυϊσμό) καθώς έχει το νου του μόνο σε Έναν Στόχο.

Θα ρωτήσουν κάποιοι, ‘γιατί οι εθισμοί και οι προσκολλήσεις είναι δυϊσμός’ (και άρα δηλώνουν το αντίθετο της Ενότητας που υποδεικνύει το Μέτρον Άριστον και η Μέση Οδός); Οι εθισμοί και οι προσκολλήσεις είναι σεληνιακής φύσης, δηλαδή δείχνουν μια συνειδητότητα που χρειάζεται ‘αντανάκλαση’ και δεν είναι αυτόφωτη/ηλιακή. Χρειάζομαι μια σχέση, χρειάζομαι την επιβεβαίωση, χρειάζομαι την ηδονή που μου προσφέρει το φαγητό, το σεξ κλπ, γιατί δεν έχω πραγματώσει την ενότητα με τον Εαυτό που είναι από μόνη της ευδαιμονική και λυτρωτική. Έτσι αυτή η προβολή της ευτυχίας και λύτρωσής μας σε έναν εξωτερικό παράγοντα, είναι δυϊσμός.

Μέτρον Άριστον λοιπόν, είναι ο ασίγαστος, φλογερός, ενωτικός αγώνας προς τον Θείο μας Εαυτό που καταργεί κάθε δυϊσμό!


1 σχόλιο:

ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ - ΙΚΑΡΟΣ ΠΑΛΙΓΓΙΝΗΣ είπε...

Oι ρήσεις "Mέτροv Άριστοv", "Μηδέv Άγαv" κ' παρεμφερείς αvαφέροvται μόvο στα ευεργετικά για εμάς και τους άλλους. Όχι στα βλαπτικά. Δεv προτρέπουv vα προξεvείς βλάβες με μέτρο και όχι υπερβολικά, όπως εvvοούv οι πολλοί. Αλλά εδώ τίθεται και θέμα πληροφόρησης και κρίσης τι θεωρεί καθέvας βλαπτικό και πόσο αvαίσθητος είvαι. Πολλοί δεv καταvοούv καv τι είvαι βλαπτικό.

Παλιγγίνης Ελευθέριος - HecarΧος HellΕυθερεύς
✩☿Z =))=IΦI=((= S☿✩
✩∞Ι∞Α∞Ο∞✩
✩∞Κ∞Ρ∞Σ∞✩
✩☿Z =))=IΦI=((= S☿✩

Add me on facebook (παρακαλώ συστηθείτε)